فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۲۵۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۰۸-۰۲-۱۳۹۹
کد ۷۲۵۵۸۰
انتشار: ۱۵:۵۵ - ۰۸-۰۲-۱۳۹۹

جانمایی موزه نفت گچساران

در آئینی روز دوشنبه با حضور سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد،شرکت مشاور و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در گچساران ضمن شروع طرح مطالعاتی ،موزه نفت شهر دوگنبدان در جاده سلامت جانمایی شد.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه این آئین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع در نزدیکی جاده سلامت شهر دوگنبدان اجرا می شود.

مجید صفایی با بیان اینکه احداث موزه نفت گچساران یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های موزه‌ای در جنوب کشور است، اظهار داشت: در بودجه امسال حدود ۴۰ میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافته است.

وی افزود:عملیات اجرایی این طرح در سال جاری نیز انجام می شود.

وی بیان کرد:موزه نفت این شهرستان با توجه به سنگینی ابرازهای قابل نمایش در ۲ بخش فضای بسته و باز در یک طبقه احداث خواهد شد.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شهرستان گچساران حدود ۲۰ درصد نفت کشور را تامین می‌کند و این موزه با هدف به نمایش گذاشتن قدیمی‌ترین وسایل اکتشافی نفت ایجاد می‌شود.

صفایی عنوان کرد: موزه نفت گچساران می‌تواند در توسعه گردشگری شهرستان گچساران و جذب گردشگران نقش بسزایی ایفا کند.

وی بیان کرد: قدیمی‌ترین چاه نفت گچساران در منطقه‌ای مرتفع به نام سقلاطون قرار گرفته و به دلیل مرتفع بودن این منطقه، گچساران به بام نفتی ایران معروف است.

نطقه نفتخیز گچساران نخستین بار در فاصله سال‌های ۱۳۰۲ و ۱۳۰۳ هجری شمسی، توسط کنسرسیوم دارسی مورد مطالعه قرار گرفت.
استخراج نفت از میدان گچساران در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی از چاه شماره ۱۳ این شهرستان آغاز شد.
برنامه‌های حفاری تا پیش از ملی شدن صنعت نفت ادامه یافت و در این مدت به ۱۶ حلقه چاه نفت تولیدی و ظرفیت تولید ۶۰ هزار بشکه در روز نفت خام، افزایش یافت.
پس از ملی شدن صنعت نفت، شرکت اکتشاف و تولید نفت ایران در سال‌های ۱۳۳۵ و ۱۳۳۶ عملیات حفاری را بار دیگر در این منطقه آغاز کرد.
این برنامه تا سال ۱۳۴۵ ادامه داشت و تعداد چاه‌های حفاری شده به ۴۶ حلقه افزایش یافت.

شهرستان گچساران به خاطر داشتن مرتفع ترین واحد بهره برداری نفت کشور در منطقه «سقلاتون» به بام نفت ایران مشهور شده است.
به گفته کارشناسان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد نخستین چاهی که در گچساران نفت از آن استخراج شده است و برخی دیگر از تاسیسات تاریخی قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را ملی دارد.

شهرستان گچساران که ۲۰ درصد از نفت کشور را تامین می کند جزو مناطق نفتخیز جنوب ایران محسوب می شود.

این شهرستان ۱۲۶ هزار نفری در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: موزه ، نفت ، گچساران
ارسال به دوستان
گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت دنیا در سال ۲۰۲۶ (+اینفوگرافیک) سفیر ایران در بغداد: باید به نگرانی‌های گروه‌های مقاومت عراق پاسخ داده شود سقوط بالگرد گشت ساحلی آمریکا مسی: فقط از صعود خوشحالم، مغزم کار نمی‌کند! دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: امضای رسمی ترامپ پای نام خلیج فارس سند ایستادگی ایرانیان است ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند تیراندازی در کانادا؛ یک افسر پلیس هدف قرار گرفت صهیونیست‌ها بیش از 11 هزار منزل لبنانی را ویران کردند تاریکخانه ساترا به روان جامعه آسیب می‌زند! سفر قالیباف و عراقچی به عمان آرژانتین۲-۰ اتریش/حتی یک دقیقه از آخرین رقص بهترین بازیکن تاریخ را از دست ندهید چرا بازی ایران بلژیک مساوی شد؟