فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۶۰۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۳ - ۱۳-۰۱-۱۳۹۸
کد ۶۶۰۹۰۳
انتشار: ۱۸:۵۳ - ۱۳-۰۱-۱۳۹۸

سد "دز" در سلامت کامل است

عصر ایران
پیک سیلاب سد دز بیش از ۶ هزار متر مکعب بر ثانیه بوده است. این حجم آب نیازمند مدیریت صحیح و درستی بود.

دیر عامل سد دز با بیان اینکه سد دز در سلامت کامل است، گفت: هیچ گونه مشکل خاصی بر روی بدنه و دیواره سد پیش نیامده است و در حال حاضر بسیار مدیریت شده و کنترل شده نسبت به رهاسازی آب اقدام می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، رئوفی نسب - مدیر عامل سد دز با بیان این که سنگین‌ترین بارش‌های غرب در استان لرستان روز گذشته و دو روز گذشته اتفاق افتاده است، گفت: سهمگین‌ترین سیلاب‌ها از روز گذشته تا امروز به سمت استان خوزستان روانه شده است؛ به گونه‌ای که در پیک سیلاب‌ها بالغ بر ۱۴ هزار مترمکعب بر ثانیه آب وارد سدهای دز و کرخه شده است.

وی گفت: پیک سیلاب سد دز بیش از ۶ هزار متر مکعب بر ثانیه بوده است. این حجم آب نیازمند مدیریت صحیح و درستی بود. لذا در سازمان آب و برق خوزستان و با مدیریت وزیر به صورت شبانه‌روزی، لحظه‌ای و دقیق با ما در تماس بودند و مدیریت بسیار خوبی انجام شد. در هر صورت سعی کردیم تا حد امکان با این سیلاب مماشات کنیم، اما مجدداً شب گذشته پیک سیلاب به اوج رسید و مجبور شدیم برای حفظ سلامت سد و برای مدیریت کنترل شده حدود ۳ هزار و ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه رهاسازی انجام دهیم.

رئوفی نسب با بیان اینکه سد دز در سلامت کامل است، خاطرنشان کرد: هیچ گونه مشکل خاصی بر روی بدنه سد و دیواره سد پیش نیامده است. در حال حاضر بسیار مدیریت شده و کنترل شده نسبت به رهاسازی آب اقدام می‌کنیم. باید مقداری کاهش ارتفاع آب را داشته باشیم و برای بارش‌ها و سیلاب های بعدی آماده شویم.

مدیر عامل سد دز در پاسخ به این سوال که این سد چه مقدار ظرفیت خالی دارد؟ خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها ۷۰ سانتی‌متر، معادل حدود ۵۰ _۶۰ میلیون متر مکعب حجم خالی دارد و بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب حجم پر شده است و به همین دلیل در حال کاهش تراز هستیم و از این بابت هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. هیچ گونه سر ریزی از روی سد اتفاق نیفتاده است و هیچ گونه وضعیت غیرعادی در سطح دز وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است مقدار خروجی سد به صورت مدیریت شده، کمتر یا بیشتر باشد و آیا دریچه‌های اضطراری این سد باز شده‌اند یا خیر؟، گفت: دریچه‌هایی که باز شده‌اند، دریچه‌های اضطراری نیستند بلکه دریچه‌های تخلیه آب اضافی سد هستند. ظرفیت این دریچه 6هزار مترمکعب بر ثانیه است و چنانچه وضعیت آورد سد دز به گونه‌ای باشد که احساس نیاز کنیم، با دستور سازمان آب و برق خوزستان می‌توان تا 6هزار مترمکعب بر ثانیه رهاسازی آب را داشته باشیم. اما در حال حاضر حدود 3هزار و 100 متر مکعب از این دریچه‌ها در حال رهاسازی است که کاملا کنترل شده و مدیریت شده است. این سرریزها عملکرد عادی و سالیانه ماست که هر ساله آن را انجام می‌دهیم اما امسال حجم بیشتری را رها سازی می‌کنیم.

برچسب ها: سد دز ، سیل
ارسال به دوستان
نمایی از کاخ «ابیض ناصرالدین شاه» در سال 1290 «رویاهای بستر مرگ»؛ پدیده مرموزی که در روزهای پایانی عمر به سراغ انسان می‌آید موشک کروز هسته‌ای Burevestnik روسیه مواد رادیواکتیو را حین پرواز آزاد می‌کند!(+عکس) توضیح کانال تلگرامی رسانه رهبر انقلاب درباره پیام ۲۸ خرداد ایشان تخلیه استادیوم در میانه بازی عراق و فرانسه به دلیل طوفان و رعد و برق تویوتای دست‌ساز و کمیاب ژاپنی / ترکیب چهره کلاسیک با موتور افسانه‌ای (+عکس) گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت دنیا در سال ۲۰۲۶ (+اینفوگرافیک) سفیر ایران در بغداد: باید به نگرانی‌های گروه‌های مقاومت عراق پاسخ داده شود سقوط بالگرد گشت ساحلی آمریکا مسی: فقط از صعود خوشحالم، مغزم کار نمی‌کند! دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: امضای رسمی ترامپ پای نام خلیج فارس سند ایستادگی ایرانیان است ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند