فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۷۲۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۱۸-۰۳-۱۳۹۵
کد ۴۷۲۸۸۱
انتشار: ۰۸:۱۴ - ۱۸-۰۳-۱۳۹۵

قرص برنج قاچاق است

مسئول ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو، نسبت به مرگ های عمدی (خودکشی) ناشی از مسمومیت با قرص برنج هشدار داد.

به گزارش مهر، دکتر یسنا به منش گفت: اقدامی که سازمان غذا و دارو در این زمینه انجام داد به صدا در آوردن زنگ خطر در سال ها قبل بود که نتیجه آن حذف شکل قرص این سم از لیست سموم مجاز کشور توسط سازمان حفظ نباتات بود.

وی افزود: از سال ۸۵ به بعد آنچه در بازار وجود دارد و توسط سم فروشی ها و متاسفانه عطاری ها توزیع می شود همگی محموله قاچاقی است که سوداگران به صورت غیر قانونی به کشور وارد می کنند.

به منش تصریح کرد: با پیگیری های سازمان غذا و دارو، از سال ۹۰ به بعد با همکاری اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مقرر شد در صورت بازدید از عطاری ها و سم فروشی ها، چنانچه قرص برنج مشاهده شود با خاطی برخورد خواهد شود.

وی در ادامه گفت: آنچه در توان سازمان غذا و دارو است، بازرسی هایی است که معمولا توسط معاونت های غذا و دارو و عمدتا در هفته نخست آبان هر سال به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها صورت می گیرد. اما نکته جالب اینجاست که در بسیاری از بازرسی ها از عطاری ها و سم فروشی ها، قرص برنج دیده نشده است.

مسئول ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو افزود: مطمئنا از آنجا که صنف سم فروشان و عطاری ها در این امر دخیل هستند، اقدامات پراکنده دانشگاه ها که بر اساس برنامه های ستاد صورت می گیرد کافی نخواهد بود و امر بازرسی، دلسوزی و پیگیری اولیای خاص خود را در این دو صنف می طلبد.

وی گفت: نیروی انتظامی هم در بخش مبارزه با قاچاق کالا و ارز، همکاری های موردی داشته که البته کافی نیست.

به منش تصریح کرد: آموزش ما عمدتا، نه بر پایه تذکر عوارض کشنده آن، بلکه با تکیه بر این امر بود که این سم به هیچ عنوان استفاده خانگی ندارد و با فروشنده و خریدار آن برخورد خواهد شد.

وی گفت: مشکلات روانی اجتماعی که بخشی از جامعه را متمایل به اقدام به خودکشی می کند، از دسترس ما خارج است.

به منش افزود: با سئوالی که از همکارانمان در پزشکی قانونی به عمل آمد، آمار افزایش مرگ ناشی از قرص برنج مربوط به استان تهران است، که البته سلامت هموطنان ما در کل کشور مورد توجه است.

به منش گفت: به رغم توجه ما به این مشکل، چون بخش بزرگی از فعالیت های پیشگیرانه مانند انجام بازرسی، جمع آوری سم، برخورد با خاطیان و...، از حیطه اختیارات ما خارج است، متاسفانه جامعه همچنان با آمار مرگ ناشی از این سم کشنده رو به رو است.

مسئول ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو تاکید کرد: ستاد حتی از اداره کل غذا پیگیر مجوز باطل شده قرص سیر «بنان» بود که گویا از دو سال پیش تولید آن دوباره آغاز شده است.

به منش در پایان گفت: قرص سیر با عنوان بنان، کاملا بی خطر و ساخته شده از سیر، نمک و نشاسته است و داروخانه ها هم این فرآورده گیاهی و بی خطر را اغلب موجود داشته اند.
برچسب ها: قرص برنج ، قاچاق
ارسال به دوستان
قالیباف: قوه فضائیه گام‌های‌ مؤثری برای افزایش اعتماد عمومی برداشته است افزایش جمعیت یارانه‌بگیران به ۷۳ میلیون نفر جزئیات گزارش بانک مرکزی از کاهش رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۴ دیدار و گفت و گوی پزشکیان با فرمانده ارتش پاکستان چرا تفاهم‌نامه ایران و آمریکا در بهترین زمان ممکن امضا شده است؟ پوتین: غرب برای جنگ با روسیه آماده می‌شود تحریم‌های جدید آمریکا علیه کوبا جزئیات پیدا شدن دختر ۱۹ ساله نسیم‌شهری پس از ۱۰ روز روسیه: آماده‌ایم به ایران در توافق با آمریکا کمک کنیم حماس: اسرائیل به‌دنبال یک ساختار سیاسی جدید در غزه است حمله اسرائیل به جنوب لبنان همزمان با آغاز مذاکرات بیروت و تل‌آویو چمران: مترو رایگان راه‌حل نیست؛ اولویت واگن است / بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده با پروانه رایگان اصول مهم عکاسی ماکرو برای آغاز / توصیه هایی برای شروع با گوشی هوشمند جزئیات مسیرهای تشییع پیکر شهید در تهران و مشهد اعلام شد ماهی اوپاه را تا به حال دیده‌اید؟ یک استثنا در دنیای ماهی ها(+عکس)