فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۵۷۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۰۴-۱۲-۱۳۸۹
کد ۱۵۷۳۲۳
انتشار: ۱۲:۰۸ - ۰۴-۱۲-۱۳۸۹

موبایل مغز را فعال می کند!

عصر ایران
در مطالعه جدید محققان 47 داوطلب را در دو روز مختلف تحت اسکن مغزی قرار دادند، این اسکن مغزی به شیوه PET بوده و برای کنترل تغییرات در گلوکزهای متابولیزم شده مغز طراحی شده است.

مطالعات جدید نشان می دهند صحبت کردن با تلفن همراه فعالیت بخشهایی از مغز که در نزدیکی گوشی قرار دارند را بهبود می دهد اما تا کنون هیچ نشانه ای از آسیب دیدگی در این بخشهای مغزی مشاهده نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ظاهرا امواج رادیویی ناشی از تلفنهای همراه بخشهایی از مغز را که در نزدیگی آنتن تلفن همراه قرار دارند فعالتر می کند. محققان دریافتند 50 دقیقه صحبت در پای تلفن همراه می تواند میزان فعالیتهای مغزی را تا 7 درصد افزایش دهد اما تا کنون نشانه ای از آسیب دیدگی به واسطه نزدیک بودن تلفن همراه به سر کاربران به دست نیامده است.

محققان موسسه ملی سوء استفاده از دارو در مریلند به منظور نمایش دادن تفاوتهای ایجاد شده در مغز افراد به واسطه استفاده از تلفنهای همراه فعالیتهای مغزی افراد را در حالی که با تلفن همراه تماس برقرار می کردند، تحت نظر گرفتند.

نتایج نشان دادند فعالیتهای مغزی متناسب با شدت میدان الکترومغاطیسی در بخشهای از مغز که در معرض تلفنهای همراه قرار دارند، افزایش پیدا می کند. تلفنهای همراه برای برقراری ارتباط از امواج رادیویی استفاده می کنند و این امواج می توانند میدانهای الکترومغناطیسی کوچکی به وجود آورند که توسط مغز و سر انسان قابل جذب هستند.

افزایش قابل توجه استفاده از تلفنهای همراه در سرتاسر جهان نگرانی هایی را در رابطه با تاثیرات مخرب احتمالی این ابزار بر روی مغز انسان برانگیخته است. با وجود اینکه سال گذشته اعلام شد هیچ مدرک قابل قبولی مبنی بر مضر بودن امواج تلفنهای همراه وجود ندارد اما این نگرانی همچنان بر جای خود باقی است.

در مطالعه جدید محققان 47 داوطلب را در دو روز مختلف تحت اسکن مغزی قرار دادند، این اسکن مغزی به شیوه PET بوده و برای کنترل تغییرات در گلوکزهای متابولیزم شده مغز طراحی شده است.

پیش از آغاز اسکنها هر یک از داوطلبان دو تلفن همراه را بر روی دو گوش خود قرار می دادند، در یکی از اسکنها هر دو گوشی خاموش و در اسکن دیگر تلفن همراهی که بر روی گوش راست قرار داشت روشن باقی می ماند.

بر اساس گزارش تلگراف، مقایسه نتایج این دو اسکن با یکدیگر نشان داد فعالیتهای مغزی در بخش راست مغز در افرادی که تلفن همراه روشن را بر روی گوش راست خود قرار داده بودند، افزایش پیدا می کند. همچنین میزان متابولیسم گلوکز در این بخش از مغز از 33.3 تا 35.7 میکرومول گلوکز در دقیقه افزایش پیدا می کند.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: موبایل ، تلفن همراه
ارسال به دوستان
گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت دنیا در سال ۲۰۲۶ (+اینفوگرافیک) سفیر ایران در بغداد: باید به نگرانی‌های گروه‌های مقاومت عراق پاسخ داده شود سقوط بالگرد گشت ساحلی آمریکا مسی: فقط از صعود خوشحالم، مغزم کار نمی‌کند! دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: امضای رسمی ترامپ پای نام خلیج فارس سند ایستادگی ایرانیان است ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند تیراندازی در کانادا؛ یک افسر پلیس هدف قرار گرفت صهیونیست‌ها بیش از 11 هزار منزل لبنانی را ویران کردند تاریکخانه ساترا به روان جامعه آسیب می‌زند! سفر قالیباف و عراقچی به عمان آرژانتین۲-۰ اتریش/حتی یک دقیقه از آخرین رقص بهترین بازیکن تاریخ را از دست ندهید چرا بازی ایران بلژیک مساوی شد؟